Pages

Ini Blog SaYa.. So suka hati saya lah Sayang!

"Segalanya disini adalah kenangan hidup aku, tak ambil kesah org suka ke tak, kesah ape aku kan haha bercerita tentang ape yg aku suka, tiada kena mengena dgn org lain baik yg masih Hidop @ yang telah tiada.."

02 August 2014

Cerita Raya 2014

Lama gila x update. hati mmg meronta2 nak buka blog tapi menangguh nanggoh ni lah jadiknye..
sblom tu selamat hari raya maaf zahir batin..
hari ni kita maraton cerita semua kisah dr beberapa mggu sblom raya hingga ri ni..
nnt dah cerita semua baru kau paham kenapa aku x update hehe..
Di mulakan dengan sitatam.. 3 mggu sblom raya die demam. aku ingat tarikh siap jumaat 11/7 die mula demam. ingat dmm biasa so mlm ajak laki pi beli ubat kat klinik swasta kat tanjung agas.. silap aku kat sini lah.. just beli jek ubat demam tanpa jumpa doc. ingat demam biasa kan.. amik mudah not good ok.
3 hari makan ubat tu x baik2 aku pelik. bukan x baik langsung. die cam berbalik balik tau. makan ubat pas berapa jam demam kebah. pastu berapa jam demam baik.. jenis kita rasa badan die panas kemain pijo tapi tuan punya badan kata sejok siap nak selimot bagai kau dah kenapa kan??
dan yg pasti suhu naik bila malam... dah aku x leh tido doh riso..
masuk hari ke3 tu x silap ahad malam isnin suhu badan tatam naik panas gila masa tu kol 11 kot. bagi ubat pastu mandi 2x suhu x turun. pelik. aku dah mengelabah. ape lagi jom pi sepital..
laki aku kata x yah pi sepital dulu pi kecemasan poliklinik merlimau..
ikot jek lah jam 2 pagi kejut S.A yg oncall. sorry lah bang anak sy demam.
S.A tu cuma bagi ubat demam masuk montot je n die soh datang pagi besok amik darah. sbb demam dah 3 hari.. suspect demam denggi!!! aku dah seram dengo denggi ni..
adik aku penah kena suspecdenggi. baru suspect ok. belom bebetol lagik..
adik aku kata bagi banyak minom air.. banyak dr biasa.. 100plus.. sup ketam.. rebos daun betikk byk lg pesanan.
balik tu dah kol 3 pagi mana nak carik tu semuakan.. jadi beli 100 plus dulu. tatam sila minom banyak. mmg aku paksa die. sbb nak bagi keputusan darah pagi esok x de masalah.. aku paksa die minom smpi die mimpi2 minom air haha..

So pagi sok nye senin aku x kije e.l. kol 8 dah sampai rasa cam awal tapi org bapak punya ramai. senin org amik darah kencg manis n drh tggi kot.. pukul berapa lah pakcik/makcik ni smpai ek.. klinik bukan buka kol 8 ke??
sampai turn tatam doc cek bagi n aku cerita kes suboh tadik n bila die dengo dah 3 hari dmm  doc t soh amik darah.. ape lagi hestiria le mamat tu besilat bagai.. s.a tu siap bedong die..sian tatam.
keputusan darah tu aku x paham sangat tapi doc cakap platelet darah die turun 140 sikit. normal 150-400 cam tu kot.. so esok kena datang lagi amik darah n aku kena pantau die.
doc nasihatkn bagi banyak minom air.. banyak dari biasa..
hari pertama tu aku x paham lagi jadi aku bagi 2 jam die kena minom..dengan sup ketam, dengan air masak dengan air barli lah pada aku dah bayak lah tu smpai tatam kata dah kembong perot die.. hehe sian tau..
hari ke 2 amik darah tu maknaya die dah 5 hari demam. keputusan darah hari ke 2 tu turun lagi 131..
aku dah start cuak.. ape nak buat,,
doc kata bagi banyakk air. maknaya gandakan lagi. doc kata minom air banyak bukan leh sembuhkan demam tu. tapi minom air banyak utk ketahanan badan die. die dah lemah kalau kurang air tu yg lagi memburuk keadaan.. jadi pastikan die bertenaga baru die boleh lawan... baru le aku paham. kau paham?? harap paham le hehe...

ni lah menu tatam sepanjang mggu tu.. minom air selang 15 minit siang n malam mmg aku kunci jam setiap sejam.. die pon tau sakit so x banyak bunyik..

sop hari pertama x jumpa bahan so korek ape yg ade jek n rebuss rupa pon x menarikk haha

hari kedua ade cantik sikit haha...
hari ke3 amik darah tu masih turun tapi x banyak.. masa ni tekak dah start bengkak. tekak bengkak pulakkk. pas satu2.. masa tekak bengkak ni nak bagi minom mmg payah la dah le kena minom banyak. jadi aku bagi air yg dah sejok jek.. air masak mmg x leh telan lah.. masa ni doc bagi antibotik..
antibiotik tu aku bagi sehari 4x so suboh esoknye tu demam die kebah cam magik. esok hari ke 4 amik darah n keputusan alhamdulilla platelet darah naik 141 dan die x demam. aku ingat hari tu hari jumaat..
punya payah nak amik darah cucuk yg ke4 baru dapat tu pon kat lengan. sian die.
haru jumaat tu doc kata bebas suspect denggi tapi kena jaga2. antibotik teruskan.. banyak minom air hari isnin mggu dpn die soh dtg lagi. die nak tengok fizikal. kalau lemah kena amik darh lagik kalau cargas x payah  so malam sabtu tu aku tido lena.. mmg tatam dah baik dah.. dah mula kaco sibad. kalau tak die baringg jek kau tau.. riso aku.. lepas baik si tatam hari ahad petang haha x abis lagikk
si kakak pulakkk demam.. uwaaaaa. demam siap pening2.
lagi riso die ni sebab isnin tu die ade periksa percubaan UPSR.
mmg dugaan betul.

mlm tu pi sepital muar terus. takot dah nak main belii jek ubat hehe ape2 bio doc tengok.
doc kata tekak bengkak jugak. his tekak bengkak ni bukan leh baik 10 minit. abis cam ne sok periksa..
malam tu aku bejaga lagikk.. si kakak ni walau dah besar nanti bersuruh.. badan panas wat dek je.. kena ade mulut aku ni zikir kat telinga pii mandiiii esok nak peksaaa hoii la anak..
so isnin hari periksa tu demam x panas sangat tapi stil lom baik sangat..
buat jek ape yg termampu kakak.. 
isnin tu kebetulan aku off so pi klinik belah petang. bawak sitatam n bawak sikakak sekali sbb balik sekolah die ngadu sakit perot pulak... hoiii memacam kan..
dekat semggu jugak die sakit perot tu.. die kata x leh makan banyak..
perot kau dah penat gaknye kakak.
masa ni persiapan raya keluarga aku O..
x de.. ape pon tak beli lagi.. aku plan 23 baru pi carik baju budak sbb kan 22 baru gaji..
tapi 22 hb tu si bad pulak demam... letih okehhh
pas sorg2. aku bawak je pi klinik kat umah mak aku tu. doc kata tekak bengkak juga.
biasa kalau klinik kerajaan hari pertama demam n tekak ade bengkak sikit dorg x kan bagi antibotik. pesanan dok kalau 3 hari x baik datang lagi amik darah.. masa tu baru on antibiotik..
jadi aku dok pikir tak kan nak tggu 3 hari juga jadi cam tatam tuu.. sian ok..
aku pon penat. hari tu e,l dah 4 hari tak kan lah nak cuti lagikk.. pastu nak cuti raya lagii..
so 23 tu kensel lah carik barang budak kita pospon dulu ye anak2..
bawak si bad ni pi klinik swasta..

alhamdulillah tekak die jek bengkak x de masalah lain. on antibiotik. hari jumaat tu nmpk bad cam dah ok sikit boleh lah kita carik baju raya.
carik baju raya hari jumaat!!! mmg betol last minit..
nak carik utk 3 budak mmg pecah pale aku dengan or yg bedoyon kat jj tu last2 x boleh bad n adam jek lepas.si kakak ni kan badan beso kena amik masa sikit saiz x de..
mmg dah cuak sangat lah weh hari sabtu malam dah nak berangkot balik perak. sabtu tu aku kije ladi nasib sampai jam 2. so balik jj kemas beg bagai kol 2 pagi baru siap uwaaaa...dah la nak bagun 4 pagiii..
x pe raya setahun sekaliiiiiiii kan..
sabtu abis kije ngan x mandi ngan pakai je baju kije tu ajak acu pi dataran asib die cuti x de hal..
jommm kat dataran ni baju anak dara bayak pilihan sikit..

baju die dapat pilih sendiri..
tahun lepas kakak paling kesian lahh hehe x de baju..
ssh nak cari saiz. tu lah sape soh beso sangat..
baju kurung die saiz L dewasa kau ade?? mak die XL belumba lumba anak banak kan??

Perancangan yg sangat cantikk, walau sebelom tu kabos sikit sbb budak demam secara maratonnn..
sabtu malam berangkot lah balik kamponggg,, petang tu anak bulus semua kita antau um ah nenek sg rambai.. mak balik kg 4 hari x de sape nengok ngan babys bulus tu lagi kan.. so kucing pon balik kampong haha pos umah mak aku..
Gerak dr umah aku jam 8.30 lepas bebuka.. jalan cantik x de jam kol 12.30mlm sampai felda trolak utara.
ahad tu persiapan raya mmg meriah gila.. dari 11 beradik sorg jek x balikk.. kau bayang lah persiapan seramai ituuuk kan hehe... lomang 20 batang bikin sendiri kan mmg sedap err.. kalau beli mana kau nak jumpa lomang panjang gaya gituk??


bbq ayam 4 eko. rendang pedas ayam pencen 8 eko.rendang daging landak 2 kilo. rendang daging kobau 3 kilo.. 3kilo kepala ikan masak lomak cili api siap hari tu haha bekawah bagaiiii...
x larat semua org. ade lagi 2 eko itak .ayam utan lahhhh ahhhhhhhh sangappppp

ni lah satu2nye gambar kenangan hari raya pertama 2014 haha pernah ke kau nmpk gambo raya keluarga aku?? ade ke?? x ade gambar raya x semestinye x raya betol dak kehkeh.. lagi satu famili kecik aku ni x penah bertema bagai..baju x pernah sedondon x de.. x pernahh... tak payah nak pelik sanngat eh hehe
okeh raya pertama kol 2 ptg baru keluar.. dari pagi ngemas x abis basoh cawan naik kecot tangan moh mak mentua aku ajak balik kampong sayong Kuala kangsar. mmg perkampongan sayong.. ape sayong tu? tu ade gambo labu sayong gergasi masa nak masuk kampong ni.. mejoriti umah kat sini ade bengkel membuat labu sayong unikk..

otw nak pi umah ke2 lalu kat masjid ubudiah. umah ke2 ni dibelakang istana kuala kangsar. rumah kakitangan istana. pak su laki aku ni salah seorang pekeja istana.. die bawak tombak kot.. tah ape nama benda tu...
okeh episod adam demam benaunye x abis lagi... masa kat umah pak su tetiba rasa badan die panas..
panas tau x de dedau2. aku dah riso. balik kg mana ade stany ubat. hari tu mmg kasi abis terus. ingat dah baik. ayokkkk.. mana nak carik klinik hari raya pertama jah oiii. mana ade buka. kalau ade pon klinik bangsa lain kol 10 dah tutup nokkk..


dok pikir asl die demam ni. baru teringat sejak balik perak adam belom berak!!! anak aku ni ade penyakit sikit kalau balik perak mesti masalah pembuangan dorg tergendala. eh 3 hari x berak leh demam ke? panas gila okeh badan die. adik ipau aku soh pi jek kecemasan slim rever. sampai hospital bapak punya ramai org wehh macam2 kes jatu longkang koyak kepala lah budak main mercun belerang masuk mata lahhh cirit birit paling gamai.... lama gila tggu tepaksa besabo sbb doc bertugas bahagian pesakit luar tu cuma seorangggg... sian okeh doc tu tekejo2. jam 1.15 baru turn adam.. dapat antibiotik lagi ngan julap haha pagi tu jugak kasik berak beso gila cess.. sok pagi baik terus..
jadi raya ke 2 x pi mana. baru baik demam kan.dok dendiamm kat umahh.

hehe ini hari raya ke3. malam dah nak balik melaka.. so mari kita rendam2
perak terkenal dengan gunong ganang nye,,,.. sungai2 nyeeee
yg kita org pi ni sungai bil kat slim rever..
tempat cantik gila..sungai ni dalam kawasan kampong tau cuba kau bayang umah kau belakang ade sungai cam gini???? pehhh celik mata jek mandi sungaii best gilaaa

port kita org pilih naik atas sikit dekat tnb tu.. situ dah x de umah org..
kalau kat bawah tu kan.. cam ne ehh sungai belakang umah org aku takot ade benda pelik terapong plakk haha....



jangan riso air die bersih gila.. jernihhh. air gunong sejok gila smpai ketulanggg...

kita org smpai jam 10 pagi.. kau bayang sejok die cam ne??
mengeleto si tatam... mandi puas2..
cantik kan???

beso betol pempuan tu.. gambo pon masuk separu jek hahha..

abg bad ketara pakai suar tido. nmpk bona x mandi lagii..
haha mmg aku x bagio mandi... x payah bebanyak baju nak salin... senang omak kau

hasil curikkkk matik mak kalau apak kau tau haha..
ni aku nak senaraikan sungai2 kat perak yg dah penah aku pegi :
-Sungai klah hot springs park
-Lata Pongsu
-Lata Kinjang, Chenderiang
-Lata Iskandar, jalan ke Cameron Highland 
-Sungai Hutan Lipur Kuala Woh Tapah Perak, 
-Sungai Bil Slim Rever

Banyak lagi lom terjah antaranya :
            • Lata ulu Chepor,Jelapang
            • Lata ulu kinta,Ipoh
            • Air terjun batu berangkai, Kampar
            • Air terjun bukit Jana, Kamunting taiping
            • Air terjun buntong, Ipoh
            • Air terjun Gepai, Bidor
            • Air terjun Geruntum, Gopeng
            • Lata Batu Pecah, Manong Ipoh
            • Lata kekabu, lenggong
            • Lata perahu, Kuala kangsar
            • Lata Tebing Tinggu, Selama
            • Lubuk Timah, simpang pulai
    • Hoi banyak lagiiiii x tertaip aku nyahhhh.... dahhhh.... aku tunjuk senarai ni kat laki aku hehe x kose die layann

Akhir sekali saksikan anak si qiqi isap nenen... gomokk kann?? 
puhhh siap juga n3 nih 3 hari 3 malam tau nak bagi siapppp... panjang gila harap jangan muntohhh
dah kenangan idop aku kan suka ati lahh haha

k byeee



No comments: