Pages

Ini Blog SaYa.. So suka hati saya lah Sayang!

"Segalanya disini adalah kenangan hidup aku, tak ambil kesah org suka ke tak, kesah ape aku kan haha bercerita tentang ape yg aku suka, tiada kena mengena dgn org lain baik yg masih Hidop @ yang telah tiada.."

21 December 2014

Hutan Lipur Ulu Kenas Kuala Kangsar Perak


2 mggu lepas kena pi kursus BTN kat perak. kali ni di Ulu kenas Kuala Kangsar.. ade le 
dlm 4 hari 3 malam dok betapa dalam utan tu. sepeti yg kkorang tau perak memang terkenal dengan hutan semulajadi gunung ganang sungai. pemandangan mmg mendamaikannn seronok sangat ,cuma line tipon sangat lah hazab. dah nama pon dalam hutan so nikmati suasana hutan yg sebenar...
aku x kan sentuh isi kursus tu.. hal2 jabatan x kan masok  ini blog hehe..
leh suka cerita suasana kem n gelagat geng2 aku..
di mulakan dengan rombongan cik kiah 2 bas okehh.. berrangkot ke perak hr jumaat dlm jam 9.00pg.

 Pic pempuan tamak mulot penoh tu masa rehat jap kat RNR seremban..
burok bona gupa nye... time snap jek mulot ko penohh.. nmpk nau burok lantak hahaha

sepakat bekalan makanan bawak sendiri sorg sikit..
seronok suasana cam gini...sama2 bawak. sama2 makan. walau pon tugas aku senang nak mampos cuma bawak nasik impit.. tapi kau tau tragedi gas abiss?? haha  nasib selamat gebos 2 bungkos ketupat nona tu.. lagi sebungkos separoh masak ke tongsampah la penyudahnye.. bon bawak nasik, kak jah bawak sanwich, kak manah bawak rendang daging, kak ila bawak sambal blis meletopss n kak no bawak maggi cup

 pic pipi kembong 
n pic mulut tengah mengunyah.... kau dah kenapa???
ok sambong balik,
rombongan cik gayah berbaju kurung okehh... anggun bagai..
tekepit2 konon nye haha... nak panjat bus mengangkang jugakk...
sampai di ulu kenas jam 4 ke 5 kot dah petang juga...
mata dijamu dgn pemandangan ya allah cantik yeee....
sepanjang jalan masok kem tu bus susur tepi sungaiiii.... semua dah terujaaaa kalau lahhh dapat mandiiii.
tapi x de pic..x sompek nak posing bagai yelah vontot kematu dalam bus 5 ke 6 jam kan..pastu nak naik kem kau kena heret beg kau yg bapak punya bosa berat nan mam tu hehe kena nak naik atas... jauh jugak lahhh peloh jantan kuar bagaiii.... lapor diri kejap fesi pon tau kau penat.
 ye lah muka dah semacam temongah hehe minom potang kejap.. dengo taklimat kejappp
zazzzzzz carik asrama..

 kusus kali ni santaiii.... happyyy no stress... semua geng satu bilik wa cakap lu.. campo plak geng lain sekepala melotopppp dormm...haha
asrama kita orang nama sungkai... gambo tu aku jumpa kat g00gel hehe.. cantik sangat lahh kannn
pastu belakang asrama berapa kangkang hera jek sungai... cuba kau banyang suasana tido kau ditemani bunyi deruu air sungaiiiii oh nyaman. nasib berpagar bagai... kalau tak mau memalam buta mak orang berendam bagai hahah.... 

 memori aku dah ilang ape atvt malam tu... xde gambo semua penat kan.. so ape buat malam tu x ingat aku haha... pic baju pepel ni pagi esok nye sebelom atvt riadah kita posing dulu.. 



Posing smpai lobam heeeee
lepas senaman regangkn badan fesi bawak jalan...
tengok kawasan kem..
bosa gak laaaahhh tempat die..
pic atas jambatan. belakang tu sungai cantik gila x nmpak pulakk..
semua dah gerammmm jekk tengok sungai tuuu wehhhh.
lepas riadah minom pagi... pastu atvt dlm kelas..
biasa lah kusus kan.. cuma kali ni kusus kurang penggunaan kerusi.. bebas melesau kata mak kau  kat lantai mozek tu ape lagi kematu jubo hahah... sakit lutut akk kau ni semahh oiiii
tapi x pe seronok tu penting.. buka selalu pon aku kena pi kusus jijahh
 Atvt yg di nanti2 kan.. mandi sungaiiii..
yuhuuuuuu....
semua pakai baju sama color kelabu.. senang fesi nak cam.. ilang kang ssh pulak... he
sebelom berendam mohh selfieee
 1
 2
 3
 Agak rugi lah aku cuma rendam2 kaki jek.. lepas gian.. mmg gerammm jek tengok geng mandi puas bagai..
air sungai die bersih sejuk gilaaa...


 Laki aku mmg awal2 dah ingat kan aku. jangan suka sangat, aku ni kalau dah gemau kang lupa diri, sana x de sape nak tolong sian kawan awak.. so aku x berani hehe.. air sungai die deras.. sejok. aku pikir kalau aku mandi lama kemungkinan kaki kejang tu mesti.. betol ape aku pikir. aku cuma rendam kaki sekejap jek. masa nak naik tu  kena krem gak... pehhh sakitttt. nasib sekejap jek.

atvt esok nye.. atvt lapangan.
kuar pi kuala kangsar..
mula2 pi Lembah Lenggong tapak warisan dunia  UNESCO
.. ziarah Perakman

sedikit mengenai Lembah lenggong..(sumber en google)
Lembah Lenggong merupakan tapak arkeologikal di mana wujudnya bukti-bukti penempatan manusia semenjak tempoh Paleolithik telah ditemui. Tapak-tapak arkeologikal penting termasuk Kota Tampan, Bukit Jawa di Kampung Gelok dan Kampung Temelong. Penemuan arkeologikal paling terkenal di Lenggong adalah Orang Perak, rangka peninggalan berusia 11,000 tahun yang ditemui pada 1990. Peralatan batu berusia 100,000 tahun telah digali dekat Kampung Geluk dan Kampung Temelong.
Di sana telah telah ditemui bukti bahawa Gua Harimau merupakan tapak penghasilan peralatan gangsa semasa Zaman Gangsa. Terdapat juga Muzium Arkeologikal Lenggong di Kota Tampan di mana artifak yang digali dari kawasan sekitar dipamerkan. Muzium itu terletak dalam lingkungan satu ladang kelapa sawit di jalan dari Kuala Kangsar ke Gerik (atau Grik).
Rangka manusia paling tua ditemui di Malaysia terdapat dalam negeri Perak di Semenanjung Malaysia. Lokasinya yang tepat adalah di Gunung Gua Runtuh, sebuah gua tempat persemandian terakhirnya yang terletak di Bukit Kepala Gajah di Lembah Lenggong di Ulu Perak. Rangka tersebut merupakan seorang lelaki dengan satu ketinggian kira-kira 157 cm, yang berusia sekitar 50-an. Ia ditemui pada 1991 dan rangka tersebut telah dikenal tarikh sebagai berusia sekitar 11,000 tahun.
Rangka Perakman
Mykad perakman




gambar kat tangga
habis kat lenggong..
pi muzium diraja perak..
tapi masa ni x boleh masok..
posing luar jek lahhh


n pic last dayyyy
 sebelom balik. kita abadikan kenangan kita kat sini... yg lelap pon ok..
paham, penat kan hehe...




 pastu perjalanan balik singgah bengkel labu sayong..
aku x beli pon.. selalu balik sini x kuasa..
cuma terkilan x dapat beli pekasammm uwaaaaaa

n3 diakhiri dengan pic panorama pemandangan negeri perakkk
salam,,
k byeeee



No comments: