Pages

Ini Blog SaYa.. So suka hati saya lah Sayang!

"Segalanya disini adalah kenangan hidup aku, tak ambil kesah org suka ke tak, kesah ape aku kan haha bercerita tentang ape yg aku suka, tiada kena mengena dgn org lain baik yg masih Hidop @ yang telah tiada.."

06 July 2014

Cerita bulan pose mggu petama

Dah semggu kan kita pose..
x de ape nak citer sangat..
cuma nak share pic2 yg dah ade kat ig tu mesti lah masuk sini kan...  
dah kata kenangan aku kan...
pic sitatam n si bad ni masa hari pertama pose..
tatam pose penoh tau hari pertama..
ko caya?? aku pon terkejot haaha..
tatam baru 5 tahun. asal nya nak soh die sekerat hari..
memandangkan hari pertama tu cuti so berjemaah je lah dok umah x pi mana.
cuaca pon elok2 x panas. sitatam leka jek main game..
ada gak lah jam 3 die mintak air.
aku cakap tatam kan pose.. die x nagis pon ok kita teruskn jek..
jam 6.30 die dah start meringek..
bapak die ajak pi bazar bagi leka..
sayang weh sejamm jek lagi tuuu...
so mmg cantik lah penuh die satu hari..
esok nye teros x mo bangon sahor cehhh.
sampai la ni x mo pose.. cam serik plakk haha..
x pe kita kasi cann...baru 5 tahun pon. pelan2 lahhh
eh x lama lgi aku nak dapat cucu tau haha
cucu bulusszzz...
aku suka mutabak daging... suka sangat tau.
tapi bila beli manjang dapat murtabak bawang.. daging kedekottt padahhhh.
kebetulan member aku share resipi murtabak popia senang gilakkk..
so semalam aku buat.. hari ni repeat lagii..
meh aku share resipi die :
1. kentang 2 biji kasi daduu.. pastu aku rebus
2. bawang aku x suka banyak. so aku guna utk tumis jek sebijik sudahh
3. bawang putih2 bijik kasi hempas jek he
(kau kalau suka bawang letak lah bebanyak x de sape nak marah ko)
4. serbuk kari daging 3 sudu beso. aku suka rasa kari power2.
5. kulit popia ( aku beli saiz beso senag mau lipat)
6. daging kisar ( aku pakai romli nye daging 2 peket, nak letak banyak suka ati)
7. telor 2 bijik
8. minyak
9. garam/pak aji ikot rasa lahh
10. lada basah hiris2 le

Cara masak: 

Tumis bawang2 tuu
Masukkan rempah. Tumis bersama hingga naik minyak
Masukkan daging kisar. Tumis hingga daging  masak ( hingga air daging kering )
Tambah garam/pak aji secukup rasa.
Hamper kering masuk lada hirs tu n kentang. Kentang aku dah siap rebus x pe lah kan..
Setelah bahan itu kering, masukkan ke dalam bekas.
Campurkan bersama telur. Telur tidak perlu dimasak . #masukkan telur apabila ready untuk letak bahan2 dalam kulit popia. Jika mahu simpan bahan masakan tadi, tak perlu tambah telor.
Letakkan bahan yang sudah dicampur telur tadi ke atas kulit popia. 
Boleh buat bentuk ikut suka.
Lipat kulit popia. Pastikan bahan tadi tidak terlalu banyak dan berair. 
Nanti kulit popia boleh koyak dan bocor.
Panaskan minyak. Goreng hingga warna keperangan.
Siap!

ingat jangan tamak letak bebanyak intiii hahah bocor nnt...
k byee..





No comments: